Karius och baktus på besök i en tand

Var på den årliga kollen hos tandläkaren igår. Jag har tandvårdsförsäkring och det är jättebra för då blir man kallad en gång om året och är tvingad att gå dit för att upprätthålla sitt avtal.

Denna gången vann tandtrollen över min tand. Jag har haft början till hål i ca fyra år nu men igår så såg man att det blivit ett hål. Så dumt. Skulle använt tandtråden lite mer. Detta är mellan två tänder på sidan av en tand så här hade nog tandtråden verkligen hjälpt till. Ja ja gjort är gjort och nu är det bara att skärpa till sig. Har en tid för lagning först i slutet på november.

Fick även rekommendationen att skölja med fluor mitt på dagen. Det skulle vara med 0.2% fluor. Och det skulle INTE vara i samband med tandborstning utan mitt på dagen efter lunch. Så jag har handlat en flaska Dentan 0.2% som får stå på kontoret så att jag kan vara duktig och skölja munnen. Kan ju faktiskt kännas ganska fräscht att skölja munnen med lite mintig fluor.

Jag får väl sätta upp min lilla plansch som jag har med en nalle som åker på en tandborste och där det står Glöm inte oss. Ska se om jag hittar den ikväll och uppdatera detta inlägg med en bild. Jag älskade denna plansch när jag var lite och har i vuxen ålder hittat en ny som jag har i mina gömmor där hemma. Innan jag flyttade ihop med Wille så hade jag den på min lilla toalett på dörren.

Bjuder på en bild på Karius och Baktus. Mamma hotade ofta mig med dessa små figurer när jag inte ville borsta tänkderna som liten. Tänk om Karius och Baktus kommer och börjar knacka i dina tänder. Det fanns även en liten film som vi fick se på lekis eller i skolan om just Karius och Baktus. Finns säker på YouTube. Men det hinner jag inte undersöka nu för jag måste jobba och dricka kaffe och äta frukost. Inget av detta är gjort än.

Kommentera

